Samen jouw kwaliteiten ontdekken en ontwikkelen

Interview Max

Max (groep 7)

 

‘We zijn echt één groep in de klas. We kunnen goed met elkaar opschieten en spreken buiten schooltijd vaak af.’  

 

Hoeveel jongens en  meisjes zitten er in je groep en hoeveel leerkrachten heb je?

 

27 leerlingen, net iets meer jongens dan meisjes en we hebben twee leerkrachten. Daarnaast hebben we ook een meester voor gym en een muziekjuf. We zijn echt één groep met de klas. Er zijn ook geen echte groepjes onderling. We spreken buiten schooltijd ook af en we kunnen goed met elkaar opschieten. De jongens en de meisjes in mijn klas gaan vriendelijk met elkaar om. Dit maakt geen verschil.

 

Hoe ziet een ochtend in jouw klas eruit?

 

Meestal beginnen we met taal of spelling, daarna krijgen we meestal rekenen. Vandaag hebben we de weektaak topografie en zijn we bezig met Duitsland. Ik moet de namen van plaatsen, rivieren en buurlanden opschrijven en de grenzen kunnen kleuren. De weektaak moet deze week af zijn, anders neem ik deze mee naar huis. Na de weektaak hebben we een 10-uurtje. Dan ga ik opnieuw rekenen. Na de middagpauze (van 12-13 uur) moet ik een half uur lezen. Ik houd heel erg van lezen, vooral dikke en lastige boeken. Elke maandag ga ik zelf naar de bieb en ik lees een paar boeken in een week uit.

 

Werk je veel met andere kinderen samen, en waarbij?

 

Meestal moeten we bij thema in groepjes werken. De juf trekt dan lootjes voor de groepsverdeling. Ik werk dan met 3-4 kinderen samen.

Laatst hadden we het over Europa en mocht je een eigen website hierover maken. Je leert dan zelf programmeren. Met het groepje bepaal je hoe en wat je doet. De een zoekt informatie, de ander zet het op de website en nog een ander doet het design. Deze website wordt niet gepubliceerd, de juf kijkt naar het resultaat en geeft tips-tops.

 

Wat vind je de allerleukste les van de week en waarom?

 

Ik vind werken aan het thema heel erg leuk, omdat het algemene kennis is. Daar houd ik van. Ik vind het leuk om dingen te leren en uit te zoeken op internet.

Lezen vind ik ook leuk, omdat je informatie kan krijgen bij informatieve boeken. Bij verhalende boeken vind ik vooral de spanning leuk. Dan wil ik het ook gelijk uitlezen.

Buitenspelen op het schoolplein doe ik ook graag. We hebben zelf het spel  ‘Ninja Catch’ (= een soort pakverstoppertje) verzonnen, wat we vaak in de pauze spelen.

 

Wat vind je leuk van school en wat vind je minder leuk?

 

Ik vind het leuk dat de school steeds weer een beetje verandert, bijvoorbeeld met de nieuwe website en de (kerst)versieringen. Je wordt steeds weer verrast. Minder leuk vind ik rekenen.

 

Heb je het naar je zin op school, waarom?

 

Ja, ik heb het goed naar mijn zin op school. Er zijn weinig dingen die ik minder leuk vind, behalve rekenen. Het leukste van het jaar is het kerstdiner. Het is zo gezellig met z’n allen! We nemen dan allemaal wat te eten mee.

 

Waarom zouden andere kinderen ook bij de Franciscusschool op school moeten komen?

 

Ik weet natuurlijk niet hoe het is op een andere school. Maar je mag hier zelf kiezen wat je leert, je bent best wel vrij hierin. Je mag ook zelf kijken wanneer je dit doet op school.
Ik vind het wel jammer dat ik over twee jaar niet meer hier op school zit, maar op de middelbare school. Ik zal mijn vrienden dan gaan missen. En ook de meesters en juffen.

 

Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies voorkeuren